Det du trenger å vite om Ren energi-pakken

Ren energi-pakken, også kjent som EUs fjerde energimarkedspakke, ble vedtatt i EU i 2018 og 2019, og skal legge grunnlaget for at EU kan nå sine ambisiøse energi- og klimamål. Men hva innebærer den? Vi tar en gjennomgang.

Med ren energi-pakken – også kjent som Vinterpakken eller EUs fjerde energimarkedspakke – ønsket EU å gjøre unionen i stand til å fase ut fossil brensler, kutte klimagassutslipp, bygge ut nok fornybar energi  og gjøre kraftmarkedet i stand til å håndtere mer væravhengig strømproduksjon

Da pakken ble vedtatt hadde EU som mål å redusere utslippene sine med minst 40 prosent fra 1990-nivå innen 2030, og at fornybar energi innen 2030 skulle utgjøre minst 32 prosent av EUs energibruk. Dette har senere blitt oppjustert til minst 55 prosent utslippskutt og en fornybarandel på minst 42,5 prosent

Energisektoren står i dag for nærmere 70 prosent av klimagassutslippene i EU. Økt fornybar kraftproduksjon, elektrifisering og energieffektivisering vil derfor være viktig for å få ned klimagassutslippene i Europa.

Storstilt omstilling av kraftsystemet

Det europeiske kraftmarkedet er inne i en omfattende omstillingsprosess. Tradisjonelt har kraftsystemet vært dominert av store kraftverk som bruker fossile brensler som kull og gass til å produsere strøm, samt kjernekraftverk. Disse er som regel lokalisert i nærheten av de store forbrukssentrene og kjennetegnes av at de til enhver tid har en jevn og forutsigbar kraftproduksjon.

Utbyggingen av mer fornybar energi som vind- og solkraft gjør at dette endres. Strømproduksjonen til vindkraftverk og solcellepaneler er væravhengig. Når det ikke blåser, er vindkraftproduksjonen lav, og om natten når det er mørkt, produseres det ingen solkraft.

Med fornybarteknologiene får vi mer desentralisert produksjon. Hver enkelt enhet har mye lavere strømproduksjonskapasitet enn de store, tradisjonelle kraftverkene, og produksjonsanleggene må i tillegg settes opp der ressurstilgangen er og i mange tilfeller langt unna forbrukstyngdepunktene. Kraften må dermed i større grad transporteres, både nasjonalt og mellom land.

Dette byr på utfordringer, både når det gjelder utbygging av strømnett og når det gjelder å sørge for at vi har nok strøm på dager der det er overskyet og vindstille, og vind- og solkraftproduksjonen derfor er lav.

En viktig del av en nødvendig omstilling

Et velfungerende indre energimarked er det sentrale virkemiddelet for at EU skal kunne nå sine klima- og energimål. Ren energi-pakken har til hensikt å sørge for dette, og er en viktig del av en nødvendig omstilling.

Ren energi-pakken er den mest omfattende energipakken noensinne, og innebærer en forbedring og oppstramming av klima- og energiregelverket i Europa. Den består av totalt åtte rettsakter, som er blitt fremforhandlet samlet – derav ordet "pakke" i navnet.

Til sammen skal disse lovene legge til rette for utviklingen av et fremtidsrettet, konkurransedyktig og sikkert kraftsystem i Europa, med bedre rettigheter og mer fleksibilitet for forbrukerne. Flere av rettsaktene i Ren energi-pakken innebærer en videreutvikling av reglene og konseptene i tredje energimarkedspakke, som ble vedtatt av EU i 2009, og innlemmet i norsk rett fra januar 2019.

I Ren energi-pakken har reglene blitt mer detaljerte og økt i omfang som en følge av at kraftsystemet står overfor nye og mer sammensatte utfordringer. I tillegg inneholder den EU-lover for omstilling av energisektoren, i motsetning til de tre foregående energimarkedspakkene.

Ren energi-pakken skiller seg imidlertid fra de første tre energimarkedspakkene fordi den også inneholder EU-lover for omstilling av energisektoren. Fornybar Norge mener at ren energi-pakken er en viktig del av en nødvendig omstilling.  

Markedsdesign

  • Elmarkedsdirektivet
  • Elektrisitetsforordning
  • Acer-forordning
  • Beredskapsforordning

Energieffektivisering

  • Energieffektiviseringsdirektivet
  • Bygningsdirektivet

Fornybar energi

  • Fornybardirektivet

Energiunionen

  • Forordning om styringssystemer for energiunionen

Hvordan endres Acers rolle og oppgaver seg som følge av Ren energi-pakken?

EUs energibyrå Acer ble opprettet som en del av EUs tredje energimarkedspakke, og er et samarbeidsbyrå mellom de nasjonale reguleringsmyndighetene 

Byrået fremmer samarbeid, gir uforpliktende råd og anbefalinger, og bidrar i utviklingen av nytt regelverk til utfylling av det overordnede regelverket for energimarkedene. Acer er også tvisteløser i grenseoverskridende spørsmål dersom landene ikke kommer til enighet, eller dersom de i fellesskap ønsker at Acer skal avgjøre en sak.  

Acer er ikke alene om disse oppgavene. Acers oppgaver inngår som regel i en større prosess der Acer gir innspill til eller tar over etter andre aktører. Her er det særlig de nasjonale reguleringsmyndighetene, Entso-E (en europeisk organisasjon for transmisjonsnettsoperatører, der Statnett er medlem) og EU-kommisjonen som er viktige. 

Ren energi-pakken viderefører myndigheten som Acer fikk i tredje energimarkedspakke, og utvider den noe på enkelte områder. Blant annet har Acer med Ren energi-pakken fått oppgaver knyttet til vurderinger av om det er tilstrekkelig produksjonskapasitet og kriseberedskap i kraftsektoren. Det er også gjort noen endringer i hvem Acer skal kunne fatte vedtak mot.  

Acer har også fått en noe endret rolle når det kommer til utarbeidelsen av såkalte "nettkoder og retningslinjer" og ved vedtakelse av såkalte "metoder og vilkår".  

Acer har ingen myndighet verken r det gjelder fastsettelse av strømpriser, beslutninger om å bygge eller drifte nye mellomlandskabler eller kraftverk, eierskapsregler eller tildeling av konsesjoner. De får heller ikke slik myndighet gjennom Ren energi-pakken.

I likhet med Norge er også EUs medlemsland opptatt av nasjonal styring av kraftsektoren. Dette preger EUs energipolitikk, og hvilke oppgaver og myndighet Acer har.

Hva er EUs energiunion?

EUs energiunion er den sentrale overbygningen for EUs mål og virkemidler i energipolitikken, og kan anses som summen av EUs ambisjoner og regelverk på energiområdet. EUs energiunion er ikke en organisasjon eller en union i ordets forstand. Men i begrepet "energiunion" ligger et ønske om en mer helhetlig tilnærming og strategi for å understøtte EUs overordnede mål med energipolitikken, som er rimelig, sikker og bærekraftig energi, og som bygger på det vedtatte klima- og energirammeverket. 

EUs energiunion bygger på fem dimensjoner: Forsyningssikkerhet, fullføring av det indre energimarkedet, moderasjon av energietterspørselen, reduksjon av klimagassutslipp, samt forskning og innovasjon. 

Hvorfor må regelverket innlemmes i EØS-avtalen?

Rettsaktene i ren energi-pakken er merket som EØS-relevante. Mens beredskapsforordningen er en helt ny forordning, erstatter de øvrige syv rettsaktene tidligere vedtatte EU-rettsakter som er innlemmet i EØS-avtalen. Ren energi-pakken innebærer med andre ord en videreutvikling av mye av regelverk på energiområdet som er en del av EØS-avtalen i dag.  

Dersom kraftbransjen skal klare å omstille seg og foreta de investeringene og satsingene som kreves i møte med det grønne skiftet, er det viktig med forutsigbarhet og stabilitet i rammebetingelser og det regulatoriske regelverket. Det er også viktig med like konkurransevilkår for nordiske og europeiske aktører i et integrert marked. Det er verken realistisk eller hensiktsmessig at man i Norge skulle regulere kraftmarked og -system på andre måter enn i våre naboland, siden vi er fullstendig integrert i dette markedet. 

Europeisk koordinering i iverksettingsfasen venter ikke på EØS-prosessen. Regelverket i tredje energimarkedspakke og ren energi-pakken er på et overordnet nivå, og forutsetter utarbeidelsen av mer detaljert, teknisk regelverk som skal supplere de overordnede prinsippene ("nettkoder og retningslinjer" og "vilkår, metoder og betingelser"). Da tredje energimarkedspakke trådte i kraft i Norge først i 2019, hadde det allerede i et tiår foregått omfattende europeiske prosesser for samarbeid om hvordan disse tekniske reglene skulle iverksettes. Først ved innlemmelsen av tredje energimarkedspakke ble Statnett sikret formell deltakelse i disse prosessene.  

Deler av arbeidet med det tekniske regelverket til utfylling av ren energi-pakken er allerede i gang, og på lik linje som ved tredje energimarkedspakke er det viktige å sikre at norske aktører som Statnett har mulighet til å være med på å forme utviklingen.   

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:
Profilbilde av
Portrettbilde av Bård Standal.