Fornybar energi til alle

Med grønn energi skal vi kutte utslippe og skape verdier.

Norge ligger an til kraftunderskudd i løpet av få år. Skal vi kunne levere nok strøm til å nå norske klimamål og mål om industrivekst trenger vi muligheter til å utvikle ny kraftproduksjon. Vi må utnytte unike vindressurser til lands og til havs, samtidig som vi skal videreutvikle vannkraften og bygge mer solkraft. Fornybarnæringen har vært klare til å bygge lenge. Det som hindrer oss er treg konsesjonsbehandling og uforutsigbart skatteregime.

Nedenfor kan du lese mer om hva som må til for å møte økt kraftbehov og utvikle en fornybarnæring som skaper verdier til det norske samfunnet basert på blant annet vindkraft på land, havvind og vannkraft.

Dette må vi gjøre

Ivareta og videreutvikle et markedsorientert kraftsystem som er koblet mot Europa

  • Unngå proteksjonistiske løsninger slik som å innføre toprissystem eller fiktive flaskehalser.  
  • Ikke innføre ytterligere magasinrestriksjoner. 
  • Ikke regulere priser. 
  • Bruke ekstraordinære inntekter til staten til å kompensere forbrukere. 
  • Bedre mulighetene for fastpriskontrakter

Bygge nye, lønnsomme kraftverk både på land og til havs 

  • Dramatisk redusere saksbehandlingstiden for nye konsesjoner for vindkraft på land til to år fra og med i år
  • Sørge for fortgang i tildelingen av områder for havvind med mål om at både Trollvind, Utsira Nord og Sørlige Nordsjø 2 fase 1 er i drift innen 2030. 
  • For havvind må samlet tidsbruk fra tildeling av område til detaljplan er godkjent reduseres fra rundt 10 år til rundt 5 år. 
  • Avklare finansiering av havvindprosjekter utover årlige statsbudsjett. 
  • Sørge for et forutsigbart skatteregime som sikrer lønnsomhet for nye og eksisterende kraftverk og gjør det attraktivt å være vertskommune. 
  • Fjerne høyprisbidraget
  • Reversere økningen i grunnrenteskatt for vannkraft. 
  • Skjerme normalavkastning for vindkraft på land og få på plass en overgangsordning for eksisterende anlegg for å unngå konkurser.  
  • Tillate at prisen i kraftsalgsavtaler brukes i skatteberegningen for vindkraft på land 
  • Gjøre landvindskatten til en ren kontantstrømskatt med årlig utbetaling av negativ beregnet skatt
  • La naturressursskattlandvind gå uavkortet til vertskommunen
  • Endre skattebetingelser for kraftproduksjon kun etter forsvarlig prosess. 
  • Øke inntektene til vertskommuner for vindkraft på land (se detaljer nedenfor)
  • Sørge for at pågående og fremtidige vilkårsrevisjoner for vannkraftverk i minst mulig grad reduserer tilgangen på vann 

Spare energi i stor skala

  • Alle forslag til virkemidler fra Energikommisjonen må iverksettes
  • Det vi savner fra energikommisjonen er et tiltak som kan bidra til enøk i utleieboliger. Det bør innføres et skattefradrag på Enøktiltak i utleieboliger. (utleiere får i dag fradrag for vedlikehold, men ikke oppgradering) 
  • Stortinget må vedta en ambisjon om 20 TWh energieffektivisering innen 2030

Øke bruk av fjernvarme med 4-8 TWh innen 2030

  • Det må oppfordres til samlokalisering av varmekrevende og varmeproduserende virksomhet
  • Utvikle et Norgeskart over hvor det finnes tilgjengelig varme og varmebehov
  • Utrede det samfunnsøkonomiske potensialet for fjernvarme i Norge
  • Raskt ferdigstille og iverksette pågående revisjon av energireglene i TEK17 
  • Utforme bygningsmassen med energifleksible løsninger  
  • Utvikle bedre statistikk for varmemarkedet

 

 

Slik kan vi bygge nye, lønnsomme kraftverk

Konsesjonsbehandlingen må gå mye raskere

Behandlingen av landvindkonsesjoner har stått helt stille i flere år. Før det stoppet opp tok det ca. 5 år å få behandlet en søknad. Fornybar Norge mener det er mulig å gjennomføre konsesjonsbehandlingen på 2 år og at dette kan skje fra og med i år. Det vil innebære at søknader som kommer inn mot slutten av 2023 kan være ferdigbehandlet i slutten av 2025 og at de første turbinene kan være i drift i 2027.

Konsesjonsprosessen vindkraft på land består grovt sett av fire deler. Først en meldingsfase der hovedformålet er å etablere konsekvensutredningsprogram. Deretter kommer henholdsvis høringsfasen, vurdering av søknaden inkludert befaring, og til slutt kommer klagebehandling. Hver av disse fire fasene mener vi kan gjennomføres på seks måneder hver.

Generelt er det avgjørende for å minimere et norsk kraftunderskudd om få år at NVE prioriterer de sakene som gir størst økning i kraftproduksjon.

DENNE GRAFEN MANGLER I DATAWRAPPER - BEHANDLINGSTID FOR LANDVINDKONSESJONER KAN KUTTES FRA 5 TIL 2 ÅR

Vi trenger mer vindkraft på land 

Vindkraft på land er den mest økonomisk fornuftige løsningen på å øke norsk kraftproduksjon, og den løsningen som kan bidra med de største mengdene i dette tiåret. Per i dag ligger prosjekter på til sammen 28,9 TWh til behandling hos NVE. 11,9 av dette er i de delene av Norge der prisene har vært problematisk høye den siste tiden. 0,8 TWh vannkraft er til behandling.

 

57 nye TWh på mindre enn 7 år

Det er rundt 40 prosent av dagens norske kraftforbruk. Vi trenger mer strøm for å nå norske klimamål og til ny industri. Per i dag er det mer sannsynlig at vi ender opp med et kraftunderskudd i Norge i 2030 eller at vi ikke lykkes med å kutte nok utslipp eller nye industrietableringer. Ifølge Statnett (2022) ligger vi an til et kraftunderskudd i Norge på 2 TWh allerede i 2027. 

Ifølge NHO og Thema Consulting (2022) må kraftforbruket i Norge øke med 57 TWh frem mot 2030 for at vi skal kunne nå mål om utslippskutt og industrivekst. Dermed ligger situasjonen an til å bli enda mer utfordrende.

 

NHO og Thema Consulting mener det er sannsynlig at kraftproduksjonen vil øke med 12 TWh mot 2030 og at det kan gjennomføres 10 TWh energieffektivisering, altså totalt 22 TWh. Dette er langt mindre enn det økte kraftbehovet. De mener det er mulig, men krevende å øke kraftproduksjonen med ytterligere 26 TWh. Om forbruket øker med 57 TWh og dagens kraftbalanse skal opprettholdes, mangler vi da 9 TWh. NHO og Thema Consulting mener det er lite realistisk å øke kraftproduksjonen mer. Energikommisjonen mener man kan oppnå ytterligere 10 TWh energieffektivisering innen 2030. Gjennomføres dette kan dagens kraftbalanse opprettholdes og potensielt økes.

 

Derfor trenger vi et velfungerende kraftmarked