Sertifiseringsordningen Trygg strømhandel ble etablert i 2020. Nå er de første 24 strømleverandørene sertifisert av DNV. De representerer rundt to tredeler av strømkundene i Norge. Målet er å skape et tryggere og enklere strømmarked for kundene.
Sertifiseringsordningen er et initiativ fra bransjeorganisasjonene Energi Norge og Distriktsenergi, men administreres fullt og helt av DNV. Ordningen består av en rekke krav som strømleverandørene må tilfredsstille når det gjelder markedsføring og salg av strømprodukter, oppfølging av kundene, opplæring av egne ansatte osv.
– Vi ønsker at Trygg strømhandel skal bli et kvalitetsstempel som kundene vil se etter når de velger strømleverandør. Samtidig gir vi leverandørene et verktøy for å kunne gjøre en enda bedre jobb ut mot kundene, sier Knut Kroepelien, administrerende direktør i Energi Norge.
Knut Lockert, daglig leder i Distriktsenergi, legger vekt på tilliten til bransjen som et annet viktig mål.
– Det er viktig for oss at kunden kan stole på oss som bransje og det enkelte selskap som leverandør. Vi håper å få med oss enda flere selskaper i tiden som kommer, sier Lockert.
DNV har utviklet ordningen i samarbeid med bransjen og foretar en uavhengig sertifisering av selskapene etterrammeverket for Trygg strømhandel. Av 33 påmeldte selskaper, er nå 24 sertifisert. De øvrige har enten bedt om mer tid, eller ikke bestått kravene så langt.
– Gjennom sitt sertifiseringsløp har selskapene vist hvordan de møter kravene i ordningen og jobber systematisk for å sikre gode leveranser til sine kunder. Vi er imponert over hvordan bransjen har tatt tak i de utfordringene de har møtt, etablert en felles standard, og hvordan selskapene har tatt den ut i sine organisasjoner, sier Tommy Bjørnsen, Norgessjef i DNV.
Revisjonen DNV har hatt med de sertifiserte selskapene har medført at flere har justert sin markedsføring og hvordan de presenterer aktuelle strømavtaler. Flere har etablert nye rutiner for å sikre en god dialog med kundene i henhold til rammeverkets krav.
Her er de viktigste kravene i Trygg strømhandel:
Det stilles strenge krav til salgsaktiviteter på telefon, sosiale medier, dørsalg, stand osv.
Kravene gjelder også underleverandører som har direkte kontakt med kunden (callsentre etc.)
Krav til kompetanse hos ansatte og gode prosesser for klagebehandling mm.
Strømproduktene skal være enkle å skille fra hverandre ved markedsføring.
Kunden skal kunne velge kanal for prisvarslinger. Eksempler på dette er SMS eller e-post.
Kampanjetilbud skal merkes tydelig og kundene skal vite hva som skjer etter tilbudsperioden.
Det skal være åpenhet om alle priselementer og varigheten på strømproduktene.
Det skal være enkelt å bytte leverandør. Når en kunde har betalt sin siste faktura, skal vedkommende ikke kontaktes av strømleverandøren på minst seks måneder.
Selskapene som er sertifisert etter Trygg strømhandel har bevist at de har en systematisk tilnærming til sitt kundearbeid og at de jobber for kontinuerlig å forbedre sine rutiner. Sertifiseringen er femårig og selskapene har en årlig rapporteringsplikt til DNV. Selskapene har mottatt et sertifikat og et sertifiseringsmerke som de kan bruke i sin markedsføring.
Selskap som blir sertifisert for Trygg strømhandel 1. september 2021: