Bakgrunnen er kravet i angrerettloven om at kunder skal opplyses om 14 dagers angrerett når de kjøper en vare eller tjeneste utenom faste forretningslokaler – for eksempel ved netthandel.
– Selskapene har informert om angreretten på ulikt vis. Mange har kun sendt en lenke til opplysninger på nettsiden sin. Men loven krever at angrerettskjema og informasjon skal følge som et fast vedlegg til ordrebekreftelsen – som PDF eller bilde. Derfor gjennomgår selskapene nå rutinene sine og rydder opp, forklarer Toini Løvseth, direktør for marked og kunder i Energi Norge.
Etter råd fra Forbrukertilsynet har flere strømleverandører den siste tiden sendt ut angrerettskjema til kundene sine. Det betyr at de har fått en ny frist på 14 dager til å avslutte strømavtalen.
– Det er ingen grunn til å si opp avtalen om du er fornøyd med den, noe heller ikke Forbrukerrådet anbefaler. Dette er i hovedsak en formalfeil. De aller fleste kundene har tidligere fått informasjon om angrerett, noe som bekreftes av at mange allerede har benyttet seg av den, sier Løvseth.
I de tilfeller hvor det ikke er gitt opplysninger om angreretten, utvides fristen til 12 måneder fra avtalen ble inngått. Denne fristen går over til 14 dagers normal frist fra det tidspunkt angreskjema og informasjon er sendt ut til kunden som PDF- eller bildevedlegg, i tråd med lovens krav.
– Dersom du ønsker å angre en avtale som er inngått flere måneder tilbake i tid, må dette tas opp med strømleverandøren og vurderes sak for sak. Men det fremstår lite rimelig at kunden skal få refundert penger for en "feilfri" vare som for lengst er mottatt og brukt opp, sier Løvseth.