For at Norge skal redusere sine klimagassutslipp må vi både produsere og bruke mer fornybar strøm. Nettselskapene i Norge sørger for at strømmen blir transportert fra kraftprodusentene til forbrukerne. Når mange nye kunder ønsker å knytte seg til strømnettet, er det viktig at nettselskapene samler seg om beste praksis for nettilknytning.
I "Handlingsplan for raskere nettutbygging og bedre utnyttelse av nettet" oppfordrer regjeringen nettselskapene til å samordne seg om en felles praksis slik at kundene møter samme praksis på tvers av nettområder og -nivåer. Fornybar Norge har siden årsskiftet jobbet sammen med ni nettselskaper, REN og DNV for å harmonisere utvalgte deler av tilknytningsprosessen for strømnettet. Et viktig resultat av dette arbeidet er en anbefaling om hvordan nettselskapene skal håndtere kø, reservasjon og modenhet når det er mange kunder som ønsker å knytte seg til strømnettet.
– Det er fullt mange steder i strømnettet, og det er viktig at kapasiteten fordeles til kunder som har størst sannsynlighet for å realisere sine prosjekter. De nye anbefalingene vil bidra til både likere kundebehandling på tvers av nettselskapene og bedre utnyttelse av nettet, sier næringspolitisk rådgiver i Fornybar Norge, Christine Kaaløy.
Arbeidet med tilknytningsprosessen for strømnettet er en kontinuerlig forbedringsprosess. Fornybar Norge fortsetter samarbeidet med de ni nettselskapene, og vil publisere mer innhold på nettsidene etter hvert som anbefalinger tar form.
– Det har vært et veldig givende arbeid hvor alle nettselskapene har delt erfaringer og har vært opptatt av forbedringer. Vi ser frem til å fortsette arbeidet med å forbedre tilknytningsprosessen ytterligere, sier Christine Kaaløy.
De nye nettsidene finner dere her.
Nettselskapene som har vært med i prosessen:
- Elvia
- Lede
- Glitre Nett
- Lnett
- BKK
- Linja
- Tensio
- Arva
- Statnett