Må komme i gang med storskala havvind

Publisert

Havvindparken Anholt i Danmark

Anholt havvindpark. Foto: Hawk Eye / Ørsted

Storskala flytende havvind på Utsira Nord og Vestavind-områdene vil kunne spille en stor rolle i energiomstillingen i Norge og Europa.

Å lykkes med flytende havvind vil være svært viktig i energiomstillingen og som grønn industribygging for å nå klimamål, for både Norge, med sine dype farvann, og Europa for øvrig. Det vil derfor være viktig å komme i gang med større prosjekter, som kan bidra til standardisering og økte stordriftsfordeler i leverandørkjeden, og dermed være med på å bringe kostnadene ned. Flytende havvind er også sentralt for å lykkes med å gjøre havvind til en stor norsk eksportnæring, noe som er identifisert som et strategisk satsningsområde av regjeringen.   I lys av dette er denne høringen særlig viktig for å sikre at støttemekanismen faktisk utløser investering i storskala flytende havvind. Vestavindprosjektene, og særlig Utsira Nord, har potensial til å bli prosjekter av nasjonal, europeisk og global betydning. 

Dette er våre hovedbudskap:
  • Det er ikke er andre alternative teknologier enn flytende havvind som kan gi fornybar kraftproduksjon i samme skala i områdene Vestavind B og Vestavind F. 
  • Støttenivå og støtteinstrument må utformes slik at det blir attraktivt å investere i flytende havvind i Norge. Den nylig avsluttede AR6-runden i Storbritannia endte med tildeling til et flytende prosjekt med en garantipris på ca. 270 øre/kWh over 15 år. 
  • Den foreslåtte tildelingsmodellen (tostegsmodellen) sørger for god og effektiv konkurranse, og nødvendig risikoavlastning. Konkurransen i trinn 1 vil være positivt for kvalitet på prosjekt og bud, og tillate tilstrekkelig modning av teknologi, leverandørkjede og infrastruktur frem mot tildeling av statsstøtte i trinn 2. Tildeling bør skje basert på denne modellen.
  • Utsira Nord må komme først, og som separat konkurranse og tildeling.
  • Alle prosjektutviklere som vinner en eksklusiv rett til å modne og videreutvikle et prosjektområde, men ikke vinner frem i den første konkurransen om statsstøtte, må sikres retten til å kunne delta i senere konkurranser om statsstøtte.
  • Tosidige differansekontrakter (CfDer) er det foretrukne støtteinstrumentet for havvind i Europa. Det er imidlertid helt avgjørende at en differansekontrakt er konkurransedyktig og godt designet. Investeringsstøtte er et alternativ til CfD og kan ha fortrinn ved at det bl.a. mer naturlig lar seg kombinere med langsiktige kraftkjøpsavtaler (PPA). 
  • Krav og kriterier i tildelingsmodellen må sikre aktørmangfold og effektiv konkurranse. Vekting mellom kriteriene og hvordan evalueringen skal foregå må tydeliggjøres, og dette må være transparent og etterprøvbart. Gjennomføringsevne er sentralt og bør vektes høyt.   
  • For å sikre realisering må realistiske forutsetninger ligge til grunn for kostnadsestimatene. Dette gjelder særlig referanseprosjektet. Det er viktig å ha en god forståelse av usikkerheten i estimatene.
Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:
Profilbilde Jon Evang.