Husk å melde flytting til strømleverandøren din senest tre dager før flytting, og gjerne så raskt du kan når du vet flyttedatoen. Det er ikke mulig å avslutte strømavtalen (utføre et opphør) tilbake i tid.
Du finner all den informasjon du trenger på strømfakturaen eller på Din side hos strømleverandøren for å avslutte kundeforholdet nå du flytter ut. Mange strøm-leverandører har egne skjemaer for flytting, bestilling mm på sine hjemmesider. Du kan også kontakte strømleverandøren direkte. Måleravlesning skjer vanligvis automatisk.
Har du flyttet ut, men glemt å gi beskjed?
Hvis de som har overtatt din tidligere bolig allerede har bestilt strømavtale fra datoen de overtok, så er alt i orden. Hvis innflytter ikke har bestilt strømavtale fra dette tidspunkt, og du ikke har sagt opp/meldt flytting til din strømleverandør, så må du ta kontakt med din strømleverandør så raskt som mulig. Din strømleverandør sørger da for å avslutte kundeforholdet ditt. Dersom strømleverandøren din ikke har fått beskjed om endring, kan du risikere å betale for strømforbruket i din tidligere bolig frem til de nye eierne/leietagerne har inngått egen strømavtale med en strømleverandør.
Flytte inn?
Da bestiller du strømavtale hos din strømleverandør. Informasjonen du trenger er adressen, målepunkt-ID og gjerne navnet på den du flytter inn etter. Målepunkt-ID kan være vanskelig å finne, spør gjerne den som flytter ut da den står på fakturaen. Aller helst bør du bestille senest tre dager før du overtar boligen, men her er det mulig å registrere avtalestart tilbake i tid dersom du skulle være sent ute. Har det gått over 30 dager fra du overtok boligen, så vil du få leveringspliktig strøm fra ditt nettselskap den første tiden. Leveringsplikt er normalt dyrere enn strømavtalen fra en strømleverandør. Du kan risikere at strømmen stenges hvis det ikke er registrert et kundeforhold på anlegget!