Det viser Kantar TNS' Energibarometer for tredje kvartal 2018. Nå har 92 prosent av landets husstander fått installert ny måler, det er en økning på 11 prosentpoeng fra forrige kvartal. De regionale forskjellene i utrullingen har også jevnet seg ut de siste månedene.
Her kan du se status for de ulike kommunene
– Fristen for utrulling av de nye målerne er satt til utgangen av året, så dette er en god indikasjon på at nettselskapene er i rute, sier informasjonssjef Aslak Øverås i Energi Norge.
Positive strømkunder
Tre av fire er fornøyde eller svært fornøyde med prosessen rundt målerbyttet – tilfredsheten har økt med to prosentpoeng siden forrige kvartal. Nærmere åtte av ti mener de nye målerne vil gi en like korrekt eller bedre registrering av forbruket enn de gamle målerne.
– De automatiske målerne muliggjør nye prisprodukter ned på timesnivå. Dermed får kundene større mulighet til å påvirke strømregningen i perioder med høye og svingende priser, forteller Øverås.
I tillegg kan måleren avdekke strømbrudd, jordfeil og andre feil på det tekniske anlegget, som dermed kan rettes raskere. Dette kan forebygge brann og ulykker i hjemmet, samt frosne vannrør og ødelagte frysevarer dersom strømmen går når du er på ferie.
Les også: Ny strømmåler avverget brann hos nettkunde
Rimeligere enn antatt
Over 98 prosent av installasjonene har gått som planlagt. Prosjektet ser også ut til å bli én milliard kroner rimeligere enn antatt, ifølge prognoser fra NVE tidligere i år. Det betyr at kundene får en lavere nettregning enn de ellers ville fått.
– Nå er vi inne i sluttfasen av prosjektet, og nettselskapene følger opp de som ennå ikke har fått ny måler. Det er viktig at alle svarer på henvendelsen fra nettselskapet og avtaler tidspunkt for installasjon. Det gjelder også de som av særskilte grunner vil søke fritak for automatisk avlesning, understreker Øverås.
Les også: Spørsmål og svar om smarte strømmålere