Den europeiske bransjeorganisasjonen Eurelectric har i 2019 gjennomført arbeidsmøter over hele Europa sammen med kunder, miljøorganisasjoner, forbrukerorganisasjoner, bilindustrien, teknologiselskaper og flere. Målet har vært å finne de beste løsningene for kundene i en fornybar, inkluderende og smart energifremtid.
Arbeidet endte opp i en erklæring kalt 15 Pledges to Customers eller 15 løfter til kundene, som skal lanseres i Brussel den 4. mars.
Erklæringen peker på tre hovedområder:
- Bransjen skal gi kundene tilgang til nye tjenester og elektriske løsninger.
- Bransjen skal arbeide for en rimelig og rettferdig energiovergang og elektrifisering.
- Bransjen skal forbedre kundeopplevelsen gjennom enkle og transparente løsninger.
Løftene er samlet i et kommunikasjonsdokument som peker på en retning for bransjen der kunden alltid skal være i sentrum. De fleste bransjeforeningene i Europa, inkludert Energi Norge, har signert erklæringen og en rekke norske strømleverandører har gjort det samme.
– Hele bransjen er fast bestemte på at det er viktig å forstå kundene bedre og arbeide for rimelige, enkle og transparente tjenester. Denne erklæringen er derfor viktig, og jeg tror også den kan ha stor verdi i møte med politikere, forbrukerorganisasjoner og andre interessenter, sier næringspolitisk rådgiver Lars Ragnar Solberg i Energi Norge.
Fristen for å signere erklæringen er 10. februar.
Norge langt fremme
– Norge har på flere områder kommet lang, sammenliknet med andre land i Europa. Norge var først ut i Europa med å åpne strømmarkedet for konkurranse og det har i all hovedsak tjent kundene godt. Det har for eksempel bidratt til at vi har Europas laveste strømpriser, sier Solberg.
I Norge kan strømkundene enkelt og kostnadsfritt bytte strømleverandør, og mange aktører tilbyr tilleggstjenester som for eksempel muligheter for egen energiproduksjon, energieffektivisering, elbil-lading og styring av strømforbruket.
– Vi ser at strømleverandørene ønsker å utvikle rollen som kundens foretrukne energirådgiver og engasjere, involvere og aktivere kundene i den fornybare og fullelektriske fremtiden. Hvis man skal få til dette så blir det helt avgjørende lytte, forstå og engasjere kundene, avslutter Solberg.