– Vi hadde et godt møte hvor vi fikk lagt frem vårt syn på strømmarkedet generelt og initiativene vi har tatt for få på plass et bedre sluttbrukermarked, sier administrerende direktør Knut Kroepelien i Energi Norge.
Foruten de to statsrådene, Energi Norge og Forbrukerrådet, var også Distriktsenergi, NVE og Forbrukertilsynet med på møtet.
Kritiserte Forbrukerrådet
– Jeg synes vi på en god måte fikk komme til orde med synspunkter på klagesaken. Vi tar selvsagt klagene på det største alvor og har tett dialog med medlemmene våre om dette. Alle går nå igjennom sine avtaler og rutiner, forteller Kroepelien.
Men sjefen i Energi Norge kritiserte også Forbrukerrådet i møtet.
– Forbrukerrådet har hevdet at påslagene kan utgjøre "flere tusen kroner per år" og sendt en bred, udokumentert klage på 29 selskaper. Det stemmer ikke. Ifølge strømleverandørene er det snakk om 50-200 kroner i året i det vi kaller handelskostnader, altså det selskapene må betale i tillegg til selve spotprisen. Det utgjør under 1 % av en vanlig families strømregning. I følge 17 av 19 av våre medlemmer som er klaget inn, er det ikke funnet manglende informasjon om påslagene, sier Kroepelien som også i møtet ba om at saken må få en rask behandling hos Forbrukertilsynet.
Diskuterte sertifisering
Sammen med Distriktenergi utvikler Energi Norge sertifiseringsordningen «Trygg strømhandel» for aktører i strømbransjen. Sertifiseringen er i utgangspunktet frivillig.
– Det er en sertifisering som vi tror kan gi markedet mer åpenhet og trygghet gjennom tydeligere krav til informasjon og kompetanse. Den må først bli ferdig utviklet, deretter skal den følges opp av DNV GL. Etter hvert ser vi for oss at sertifiseringen blir en bransjestandard som vi forventer at medlemmene våre følger. Vi merket oss at begge statsrådene var veldig interesserte i å høre mer om dette, sier Kroepelien.