Reguleringsmyndigheten for energi (RME) i NVE varslet i en pressemelding i går at selskapene må slutte med avtaler hvor strømregningen ikke samsvarer med kundens løpende forbruk. RME hevder at avtalene ikke er i tråd med regelverket for fakturering av strøm.
Energi Norge mener RME tar feil, både om regeltolkningen og retten til å gripe inn.
– Dette handler om avtaler hvor kunden har forutsigbarhet når det gjelder selve betalingsstrømmen. Slike avtaler er etter vår vurdering i tråd med de nye reglene i EUs elmarkedsdirektiv, som oppfordrer til mer fleksible betalingsordninger, sier næringspolitisk rådgiver Ulf Møller i Energi Norge.
Energi Norge mener videre at RME verken har hjemmel eller kompetanse til å regulere dette, da produktet gjelder oppdeling av betalingen og ikke selve faktureringen.
– Produktet er blitt positivt mottatt av de kundene som har valgt det. Det gir forutsigbarhet for hvor mye kunden skal betale hver måned. I tillegg får kunden faktura på vanlig måte, som gjør det mulig å kontrollere at totalbeløpet for året blir korrekt, forklarer Møller.
Vanlig i andre bransjer
Han viser til at flere andre bransjer, som for eksempel mobil og bredbånd, tilbyr faste månedsbeløp uavhengig av forbruks- eller prisvariasjoner. Prisdannelsen i strømmarkedet er kompleks, derfor bør det legges til rette for alle tjenester som er etterspurt og oppklarende for kunden.
RME varslet i fjor at de ville forby strømleverandører å tilby betalingstjenester som lar kundene betale et fast månedsbeløp gjennom hele året, basert på en forventet årlig kostnad. Et av selskapene klaget saken inn for Olje- og energidepartementet (OED), som avviste klagen i april 2020.
Deretter sendte Energi Norge, Distriktsenergi og Samfunnsbedriftene et felles brev til OED, der de påpekte mangelfulle juridiske vurderinger fra myndighetenes side.
– Minst ett av selskapene har allerede klaget RMEs vedtak inn for Energiklagenemnda i Bergen. Vi er ikke ferdige med denne saken ennå, fastslår Ulf Møller i Energi Norge.