Strøm ned fra klagetoppen, men fortsatt for mange klager

Publisert

Gutt rydder ut av oppvaskmaskin

Foto: Caroline Roka/Energi Norge.

Strømbransjen var nummer to på Forbrukertilsynets klagestatistikk i fjor. Det er telefonsalg som er gjengangeren i klagebunken. Energi Norge tar kritikken alvorlig og vil rydde i egne rekker.

Forbrukertilsynet mottok 227 klager på strømavtaler i 2019. Det er en solid nedgang fra året før, da antallet klager var 325. Klagene utgjør mindre enn en halv promille av antallet leverandørbytter.

– De tre siste årene har vært eksepsjonelle for strømbransjen, med tidvis høye strømpriser, innføring av smarte målere, Elhub og fellesfakturering av strøm og nettleie fra mange selskaper. Dette har nok preget aktiviteten i markedet, sier næringspolitisk rådgiver Lars Ragnar Solberg i Energi Norge.

Mange klager på telefonsalg
Graf over klagerGraf over klager

Forbrukertilsynets klagetopp i 2019.

Det er særlig telefonsalg som utløser klager til forbrukermyndighetene.

– Bransjene som i stor grad benytter seg av telefonsalg er de som havner på klagetoppen. Dette er noe vi ser år etter år, og vi er forundret over at mange næringsdrivende fremdeles har problemer med å følge reglene for denne markedsføringsformen, sier forbrukerdirektør Elisabeth Lier Haugseth i en pressemelding.

Vil rydde i egne rekker

– Strømleverandørene skal naturligvis følge markedsføringsloven. En stor andel av klagene gjelder telefonsalg hvor kunden har reservert seg. Her må bransjen rydde i egne rekker og flere aktører må forbedre rutinene for hvem de kontakter, sier Solberg i Energi Norge.

Energi Norge jobber med bransjetiltak som skal gjøre det enklere og tryggere å være strømkunde. I tillegg mener organisasjonen at Forbrukertilsynet må slå hardere ned på grove og gjentatte brudd på markedsføringsloven – for eksempel med bøter.

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne: